|
Besparen op administratiekosten kleine bedrijven Vereenvoudigen, Afschaffen en Standaardiseren
|
|
20 jun 2010 - De overheid kan 700.000 kleine bedrijven helpen om €1,4 miljard op hun administratiekosten te besparen
- Omstreeks 700.000 zelfstandigen en kleine ondernemingen geven intern en extern teveel geld uit aan administratiekosten. Het gaat om circa €10.000 per jaar waarvan circa €4000 extern wordt besteed aan software, infrastructuur, beheer, externe accountants en administrateurs. Deze administratiekosten nemen ondanks verdere automatisering niet af. Zij nemen toe door toenemende regelgeving en door meer uitbesteding van administratieve taken wanneer de kleine ondernemer een beter inzicht wil opbouwen in zijn financiële processen en daaruit management informatie wil halen.
- Het is zeer wenselijk dat nu definitieve stappen gezet worden om de administratiekosten te verlagen. Daarmee kan €2000 gemiddeld per ondernemer bespaard worden of in totaal €1,5 miljard. Dat is geld dat niet in de zakken van overheden, accountants, administratiekantoren en softwarebedrijven moet vloeien, maar in dat van kleine ondernemers. Dit is mogelijk wanneer de overheid gelijktijdig op drie fronten actie onderneemt: afschaffen, vereenvoudigen en standaardiseren. Afschaffen van een oerwoud aan nutteloze detailregelingen, vergaande vereenvoudiging van het fiscale stelsel en versneld doorvoeren van elektronische standaardisatie zodat kleine ondernemers aan hun banken, de fiscus en de overheden uit hun boekhouding snel en doelmatig elektronisch de data kunnen produceren die zij primair voor hun eigen management willen gebruiken.
- Om dat doel te bereiken moet het kabinet een stuurgroep opdragen om vanuit het belang van de kleine ondernemer op de drie fronten Afschaffen, Vereenvoudigen en Standaardiseren binnen bepaalde termijnen bepaalde concrete resultaten te bereiken. Onder verantwoordelijkheid van een coördinerende minister moet een bevoegde regisseur aangesteld worden. Elke twee maanden moeten de vorderingen onderwerp zijn van Kabinetsberaad. De vrijblijvendheid die tot nu toe kleefde aan commissies die zich met deze materie bezighielden moet doorbroken worden. Het uitgangspunt moet veranderen. Niet de informatiebehoefte van de overheden moet voorop staan, maar de besparingskans voor de kleine ondernemer. Een positief neveneffect van dit programma zal zijn een aanzienlijke ontlasting van de belastingdienst.
INHOUDSOPGAVE:
Dit document bestaat uit 17 pagina's:
- Besparen op administratie kleine bedrijven
- Vereenvoudigen, Afschaffen en Standaardiseren
- Samenvatting en conclusies
- Besparen op administratie kleine ondernemers
- Praktijkvoorbeeld van een proces
- De spelers in het veld
- Initiatieven van de rijksoverheid
- Vereenvoudigen fiscale maatregelen
- Hoge kosten salarisverwerking drastisch terugdringen
- Vereenvoudigen bancair betalingsverkeer
- Software meer klantgericht inrichten
- Geen relatie tussen softwareleverancier en accountant
- Balans en resultaten beter inrichten
- Aangifte inkomstenbelasting toevoegen
- De rol van de kleine ondernemer
- Depotplicht kleinbedrijf juist intensiveren
- Meer informatie over deponeringsplicht
- Stuurgroep onder leiding van kabinet
- Beraad Standaard Business Reporting van start
- Verkeerde doelstellingen bij standaardisatie
- BIJLAGE BIJ UITNODIGING SBR BERAAD
|
Titel: |
Besparen op administratiekosten kleine bedrijven |
Auteur: |
Team AME |
Beschikbaar als: |
Adobe PDF document
(964 Kb)
|
Aantal pagina's: |
17 |
Uitgegeven: |
20 juni 2010 |
Onderzoekskosten: |
Prijs excl. BTW: |
€ 99,00 |
9% BTW (laag): |
€ 8,91 |
Verzendkosten: |
€ 0,00 |
Totaal: |
€ 107,91 incl. BTW |
|
|
Geen abonnee? Geen probleem! Abonneer nu of bestel deze publicatie voor € 107,91 inclusief btw en ontvang het volledige document per e-mail. Voer nu uw gegevens in: |
|
Historisch dossier AME Research BV |
|
|
|
|
|